En scoutkår kan variera i storlek. Scouternas största kår har drygt 600 medlemmar. Vår kår har ca 70 medlemmar.

I scoutkåren finns det olika avdelningar som är uppdelade efter scouternas åldrar. I vår kår har vi 4 avdelningar fördelade på en spårar-, en upptäckar-, en äventyrar- och en utmanaravdelning.

Varje avdelning är uppdelad i patruller (små grupper). En patrull består av tre till åtta medlemmar. I patrullen får scouterna träna sitt ledarskap genom att leda andra som är yngre eller lika gamla. Varje avdelning träffas en gång i veckan i vår stuga/lokal.

Kåren har en vald styrelse som träffas ungefär en gång per månad. På styrelsemötena diskuterar man bland annat kommande aktiviteter, ledarsituationen och följer upp ekonomin.

Vårt medlemsregister uppdateras löpande. En stugstiftelse äger och sköter om vår stuga och hanterar mindre reparationer.

Vi har också en båtstiftelse som äger och driver vår skuta S/Y Nordan samt sköter om ön Tjuvharen, samt ett skeppsråd som hanterar beslut angående våra mindre jollar och säkerhetsbåtar.